Afsnit 4: Farlig Farmor tager i spillebulen
"Jeg ville ønske, jeg havde fuld kontrol over lys og lyd”, sagde instruktøren, Angelique Muller, under optagelserne af afsnit 4 til videobloggen, hvor Farlig Farmor tester, hvad der er bedst; online spil eller live spil.
"Hvad?" Spurgte jeg.
"At have kontrol og lyd og lys på sættet”, forklarede Muller.
Hun var nødt til at sige det to gange for at overdøve den stigende volumen fra de vilde, danske fans. Vores strategi med at købe deres stilhed med øl var gået galt. Personalet på City Pub Copenhagen havde været utroligt hjælpsomme og venlige, også selvom vi var tre timer bagud i forhold til den tidsplan, vi havde aftalt med dem aftenen før.
Men nu var det slut med venligheden. De nægtede at skrue ned for musikken og brød sig ikke om, at vi tyssede på deres gæster (Det er vel egentligt også fair nok). En gut, som havde spillet på en af slotmaskinerne, da vi kom ind, og som var venlig nok til at træde til side, så vi kunne optage, var også begyndt at blive vredlatent.
Vedholdenhed og perfektionisme er et must, når der produceres videoindhold
Men produktion af videoindhold handler ofte om at være vedholdende – om ikke at give op før den perfekte optagelse er gemt på kameraets memorykort. Og, så lige skyde endnu et take – bare for en sikkerheds skyld. Folk bliver ofte overraskede, når de hører, hvor mange optagelser der er brug for, og for de involverede personer, som ikke har erfaring med videoproduktion, så kan de mange gentagelser virke unødvendige.
De tre hovedrolleskuespillere i Farlig Farmor produktionen manglede erfaring, hvad store roller angår, men de havde alle været med til mange filmoptagelser som statister. Og statister, om nogen, ved hvor enerverende lang tid, det kan tage at skyde en scene.
Så, der stod vi – på City Pub – og prøvede at lave de perfekte optagelser til de forskellige scener;
Intervieweren går ind på pubben for at lede efter Farlig Farmor kun for at finde hendes veninde, Violetta, som spiller på spillemaskine og har for travlt til at snakke.
Farlig Farmor kommer ud fra toilettet og opdager, at Violetta har overtaget den spillemaskine, som hun ellers har fodret med mønter hele eftermiddagen.
Farlig Farmor bestiller drinks og narrer Violetta til at rejse sig fra stolen, så hun kan stjæle sin plads ved spillemaskinen tilbage.
Violetta vinder på den anden slotmaskine, til Farlig Farmors store irritation.
En skummel fyr i baggrunden (spillet af mig) sender lange blikke i Violettas retning, da hun vinder, og viser især interesse i den orange håndtaske, hvor gevinsten opbevares.
Violetta bestiller shots.
Budskabet vi forsøgte at skabe med afsnit 4 er; At du med sikkerhed ikke regne med, at din yndlings slotmaskine er ledig, hvis du spiller live. Og der findes intet mere irriterende end at se en person vinde jackpot på den maskine, du ellers har stået og fodret hele dagen. Dette er aldrig et problem, når du spiller online, eftersom det er en virtuel maskine du sidder ved, og stolen foran den er altid ledig.
Vi ønskede også at gøre brug af det filmiske greb, der kaldes set-up and payoff. Det betyder, at man etablerer noget (set-up), som betaler sig senere (pay off). Forveksl det ikke med pay off i en spillekontekst, hvor pay off betyder gevinsten på dit bet. Min personlige favorit, når det gælder brug af set-up and pay off grebet er fra filmen Shawshank Redemption. Du husker det sikkert: "Salvation lies within".
City Pub er et lille, afslappet sted i centrum af København og deres indretning er ideel til optagelse af video. Lyset fra slotmaskinen stod i lækker kontrast til den dæmpede belysning på stedet. Vi kom i mål til sidst, takket være Aleksandar Bundalo, som er den faste lydtekniker på All-in Translations’ videoindholdsproduktioner.
Han betragtes som værende end af de bedste lydteknikere på Malta – mange kendte filmproduktioner er skudt på øen. De største filmproduktioner Bundao har været involveret i er; Tom Hanks' Captain Phillips and Simshar (se hans IMDb-profil her).